DesignÎn-atelierProiectare + marketare + vânzare – producție = Ecuația succesului

Un designer și un antreprenor s-au asociat pentru a înființa un studio de design ce realizează obiecte pentru casă, dar cu o notă contemporană. Au o afacere care se dezvoltă încet, dar fără să-i scufunde. Și-au pus la punct o ecuație a succesului și sunt răbdători.
Alexandra Irimiea24.10.201811416 min
http://www.intarzia.ro/wp-content/uploads/2018/10/@IMG_1677-1280x853.jpg

Dragoș Motică este un tânăr designer care a luat drumul antreprenoriatului deși mărturisește că fotoliul de manager nu-i așa confortabil. În 2014 s-a asociat cu Robert Savu, un prieten mai vechi care avea deja o companie, și împreună au pus bazele Ubikubi, un brand românesc de produse și decorațiuni pentru casă.

Totul a început cu „/” – o lampă creată de Dragoș și expusă la Romanian Design Week București. Designul ei a făcut vâlvă la nivel internațional deoarece „Slash” îi oferă clientului posibilitatea de a alege dacă sparge sau nu betonul din care e făcută, având astfel un design interactiv. La scurt timp a fost căutat de străini, iar Dragoș a văzut imediat potențialul dezvoltării unei afaceri. Pe de altă parte, Robert își dorea să facă produse de serie, dar cu un design contemporan și uite așa „s-au legat lucrurile”, spun cei doi. „Eu am venit cu resursele în povestea asta – financiare, umane. Ne folosim de oamenii pe partea de administrativ pe care îi am din celălalt business pentru că altfel ar fi fost mult mai greu”, declară Robert.

Produsele lor, deși apreciate la nivel local, ajung mai degrabă în casele străinilor, în Europa și America. „Avem prețuri europene, la nivelul pieței, unde considerăm noi că obiectele noastre trebuie să fie poziționate. Probabil ăsta este un impediment de a crește vânzările în România, poate că aici nu suntem percepuți ieftini, dar pentru un german suntem la nivel middle class. Pe mine mă interesează ca obiectele noastre să fie respectate”, explică Motică. Au găsit câțiva retaileri și în România, însă grosul vânzărilor se face prin magazinul lor online, iar transportul cu Poșta Română, neavând încă volume consistente și regulate astfel încât să negocieze cu o companie privată de curierat. Comenzile sunt onorate în maxim 10-20 de zile, dar li s-a întâmplat și ca pachetul să se… rătăcească. Au primit niște comenzi din Hong Cong și Kuweit pe care le-au pregătit cu grijă, dar n-au mai ajuns la destinație. „Am pierdut peste 5000 de euro în povestea asta cu Poșta Română”, spune Robert mâhnit. Banii nu aveau cum să-i recupereze decât dacă i-ar fi dat în judecată. S-au resemnat și lucrează în continuare cu compania de stat pentru că au cele mai bune tarife raportate la volumul lor de vânzări. Chiar și așa, costurile de transport reprezintă circa 25% din valoarea produselor vândute.

 

Ubikubi, nu doar mobilă

Pe lângă obiectele de mobilier, Ubikubi cuprinde o gamă variată de decorațiuni pentru casă: rășnițe de sare și piper, recipiente pentru bucătărie, vase din ceramică. Materialele de bază sunt lemnul și metalul, dar nu se limitează doar la acestea. „Nu am un material preferat, deși multă lume mă asociază acum cu pluta. Lemnul îmi place și cred că oricui îi place pentru că e un material viu”, spune Dragoș.

Însă la fel de bine lucrează și cu metalul pentru că îl poate manipula sau cu ceramica deoarece îi conferă o mare permisivitate în proiectare. Bineînțeles, fiecare produs este bine gândit, nu doar ca design, ci și ca producție. El trebuie susținut pe toată perioada realizării lui, iar asta… costă. „Din păcate, trebuie să fii foarte atent la cheltuieli, să-ți vezi businessul și pe viitor. Noi știm că nu toate produsele noastre vor avea succes comercial, dar le vrem în portofoliul nostru pentru că sunt oameni care se îndrăgostesc de brandul nostru și vor mai multe produse de la noi, să găsească chiar și un desfăcător de bere”, mai explică el. Nu fac serii mari, dar se bucură când primesc comenzi de zeci de produse de la diverși retaileri din străinătate. Cele mai vândute sunt obiectele mici pentru că străinii nu riscă sume mari atunci când le comandă. Abia după ce testează și capătă încredere în brand, revin să cumpere și altele.

 

Promovarea produselor se face online, cu ajutorul fotografiilor și a filmulețelor de prezentare. Fiecare obiect are nu doar un design aparte, ci și o poveste care… vinde – lumânările-vulcan, recipientele-ciuperci, carafa-pinguin. Iar Dragoș nu este singurul designer de la Ubikubi. El a reușit să coopteze în echipă câțiva colaboratori, atent selecționați, care fac produsele cerute de companie. „Noi stabilim ce vrem să conțină colecția noastră, iar apoi le dăm un brief și ei aleg ce obiecte fac. Dar se adaptează tehnologiilor – ce avem și ce putem. Adică, nu vine cu un desen și gata, îl realizăm. Nu putem risca banii! Un astfel de produs înseamnă o investiție de câteva mii de euro în prototipare, în desenare, în timpul alocat care poate să fie și o jumătate de an: teste, adaptări, etc.”, explică el pe îndelete. Totodată, designerii nu sunt plătiți la proiect, ci obțin un anumit procent din vânzări, în sistem de royalties. Astfel, își asumă și ei succesul sau eșecul propriului produs. Așadar, cu cât un obiect se vinde mai bine, cu atât designerul câștigă mai mulți bani.

Din fotoliul de manager

Dragoș Motică își ia în serios rolul de manager, răspunzând conștiincios la telefoane și e-mailuri, verificând producția în atelier și gestionând circuitul comenzilor. Nu este în elementul lui și spune sincer că n-o face cu plăcere. „Nu e simplu pentru cineva venit din zona creativă care vrea să rămână creativ, dar trebuie să faci de toate, altfel n-am fi putut porni asta”, mărturisește el. Pentru a nu se pierde în detalii, separă cu grijă rolul de manager de cel de designer, chiar dacă simte că pasiunea sa ajunge mai mereu pe locul doi. Ultima lucrare pe care a realizat-o este o carafă de apă din ceramică, numită Pinguin, datorită formei sale asemănătoare. „Mă reprezintă ca proces. Am plecat de la un volum de un litru, rectangular ca formă și toate intervențiile apar dintr-o necesitate, zona pentru curgere, prindere… apoi e gândită ca să n-o ridici când e plină și grea, doar s-o înclini”, explică el detaliat.

 

Chiar dacă cei doi antreprenori fac tot posibilul ca să-și prezinte online cât mai bine produsele, uneori nu e de ajuns. „La lampa din beton și-au mai dat seama oamenii cum e povestea cu spartul, dar altul ar fi fost impactul să fii la un târg important și să-l spargi acolo în fața lor, să te joci cu el sau să-i lași chiar pe ei s-o spargă”, mai spune Robert. „E foarte abstract să stai în fața unui monitor și să vezi niște fotografii. Când le vezi cu ochii tăi, se întărește experiența”, concluzionează și Dragoș.

Tânărul designer este conștient de ritmul dezvoltării afacerii, dar asta nu-l deranjează. „Încercăm să punem lucrurile la punct, dar durează foarte mult. Chiar și gestiunea puținelor produse pe care le avem ne ocupă timp. Sunt aproape sigur că vom crește mult mai încet decât mi-aș fi dorit eu pentru că ăsta este ritmul în care ne simțim confortabil și în care simțim că suntem și sustenabili, în care se pot suporta niște cheltuieli”, mărturisește Dragoș. La întrebarea dacă ar primi în ecuație un investitor, Robert răspunde sec: „Nu știu. Să vină, să vedem…”. Și Dragoș este la fel de sceptic, deși i-ar plăcea o dezvoltare mai rapidă. „Sunt niște condiții. După ce ai muncit 3-5 ani la o companie, nu poți să aduci un om care să-ți ia tot businessul doar pentru că a venit cu banii”, explică designerul.

Ei trebuie să-și mărească portofoliul de produse, dar și volumul de vânzări. În plus, cei doi consideră că piața din România nu este suficient de matură pentru produsele lor, clienții rămânând în continuare tot străinii. „E foarte greu să te apuci de un lucru ca ăsta dacă nu ești dispus să sacrifici câteva milioane de euro și să și aștepți ani buni până să se miște lucrurile. Dar nu vrem nici să facem muncă voluntară în care cineva bagă bani și nimeni nu mai scoate”, concluzionează Dragoș pragmatic.

Alexandra Irimiea

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Site în construcție

www.intarzia.ro este sub rebranduire, această pagină fiind o versiune de prezentare, motiv pentru care dacă întâmpinați dificultăți sau întâlniți nereguli, vom aprecia sesizările și sugestiile voastre.

Vă mulțumim pentru înțelegere și cooperare!