Edu-profManagerul transformării digitale pentru industria lemnului

Sondaj de opinie privind abilitățile necesare pentru un nou profil profesional
Intarzia & Castor28.05.20202713 min
https://www.intarzia.ro/wp-content/uploads/2020/05/tabel2.jpg

 

Proiectul DITRAMA, cofinanțat de către Comisia Europeană, în cadrul programului Erasmus +, are ca scop definirea unui set de abilități, cunoştințe şi competențe pentru acest nou profesionist, Managerul Transformării Digitale pentru lanțul de furnizori pentru mobilier.

Contextul

Managerul Transformării Digitale pentru sectorul de mobilier reprezintă profilul profesionistului chemat să implementeze o strategie organică de digitalizare a tuturor proceselor afacerii.

Este persoana care trebuie neapărat să integreze patru abilități complementare:

  • PLANIFICĂ:
    • Strategia de digitalizare a companiei
    • Resursele umane, economice, infrastructurale și tehnologice ale departamentului de Digitalizare necesare pentru implementarea cu succes a strategiei 
  • EXECUTĂ:
    • Asigură implementarea cu succes a strategiei de Digitalizare
    • Coordonează activitățile legate de strategia de Digitalizare a companiei
  • VERIFICĂ:
    • Proiectează lista rapoartelor (și a indicatorilor de performanță) pentru monitorizarea, măsurarea, analiza și evaluarea performanței de digitalizare a companiei
    • Coordonează activitățile de audit în domeniul Digitalizării, inclusiv evaluarea nivelului de maturitate a digitalizării companiei
    • Coordonează și îndrumă investigarea noilor tehnologii, soluții, instrumente și metodologii în domeniul Digitalizării
  • ACȚIONEAZĂ:
    • Conduce proiecte inovative / transformatoare / de îmbunătățire perturbatoare în domeniul digitalizării, inclusiv acțiuni corective, în cadrul departamentului de Digitalizare și al companiei
    • Identifică oportunitățile de îmbunătățire, inclusiv neconformități ale departamentului de Digitalizare și ale unei părți din sistemul de management al companiei aferent Digitalizării și implementării strategiei sale 

Metodologia de investigare

Pe baza acestor obiective finale, proiectul a definit la început principalele abilități necesare Managerului Transformării Digitale.

Prima fază a proiectului a implicat 144 de experți din întreaga Europă, pentru a defini conținutul unui interviu on-line aprofundat, format din întrebări cu răspunsuri multiple:

– Abilități tehnice și tehnologice Industrie 4.0

– Aptitudinile Netehnice și

– Cele mai mari bariere pentru implementarea Ind. 4.0 în industria mobilei

Experții au fost selectați pentru a obține un grup reprezentativ atât prin origine geografică, cât și după ocupație, împărțit între:

1) Angajatorii și angajații din sectorul mobilierului

2) Profesioniști VET (Educație profesională și formare profesională) / HE (Învățământ superior)

3) Experți în tehnologia Industrie 4.0

În graficele de mai jos puteți vedea detaliile pentru fiecare dintre cele două criterii de selecție a eșantionului intervievat:

 

 

În urma sondajului, în 27 iunie 2019, a avut loc un workshop la Bruxelles, cu 27 de experți care au analizat și au comentat rezultatele interviului, abordând definiția generală a Curriculei pentru Managerul Transformării Digitale.

Rezultatele investigației

Rezultatele, sub formă condensată, care s-au desprins din răspunsurile la chestionar sunt prezentate mai jos, împărțite în cele trei macroobiective definite inițial.

  • Primul grup de întrebări a definit abilitățile tehnologice prioritare pentru noua persoană, Managerul Transformării Digitale

Dintr-o serie de diferite tehnologii, două s-au distins ca având o relevanță și o urgență deosebită: Internet of Things (Internetul Lucrurilor) și Cybersecurity (Securitate Cibernetică).

În opinia experților intervievați, conexiunea digitală între mașini și obiecte și păstrarea siguranței echipamentelor digitale în cadrul companiei sunt două priorități asupra cărora trebuie concentrată imediat competența Managerului Transformării Digitale.

După cum se poate observa din grafic, cu excepția Blockchain-ului – probabil încă departe de activitățile zilnice ale companiilor sau nu este bine înțeles în evoluțiile sale în favoarea trasabilității și anticontrafacerii produsului – toate tehnologiile indicate în chestionar sunt considerate relevante.

  • Al doilea grup de întrebări a investigat care sunt abilitățile nontehnice considerate relevante pentru a completa profilul Managerului Transformării Digitale și gradul respectiv de importanță.

Repondenții au considerat necesare toate abilitățile enumerate pentru a ghida procesele de transformare digitală în cadrul companiei, subliniind prioritatea a trei dintre acestea: receptivitatea la inovare – înțeleasă la modul general –, abilități de comunicare, abilități manageriale și autoantreprenoriale. Inteligența emoțională, sensibilitatea pe probleme de management al calității, riscuri, sănătate și securitate în muncă și o orientare etică puternică completează profilul profesional.

În grafic se pot urmări detaliile răspunsurilor:

  • S-a solicitat identificarea principalelor bariere în implementarea tehnologiilor legate de Industria 4.0 și a proceselor de transformare digitală în companii aparținând sectorului mobilierului.

Spre deosebire de răspunsurile anterioare, rezultatele au fost foarte polarizate.

Principala barieră este inadecvarea cunoștințelor și abilităților tehnologice actuale din cadrul companiei, combinată cu o slabă viziune strategică inerentă planificării transformării digitale.

Acest rezultat sprijină puternic nu numai definirea specifică a unui profesionist care are responsabilitatea organică pentru transformarea digitală a proceselor afacerii – astăzi foarte des fragmentată între birouri și diferite roluri –, ci și o cerere puternică de educație și formare specifică.

 

 

Pregătirea adecvată a profilurilor profesionale capabile să ghideze eficient transformarea digitală a companiilor de mobilă europene este o urgență recunoscută, la care proiectul DITRAMA dorește să răspundă prin dezvoltarea unui MOOC – curs multimedia și interactiv (Massive Open On Line Course), deschis tuturor doritorilor, pentru a explora această problemă importantă.

Proiectul, cu o durată de 36 de luni, urmareşte colaborarea a 12 parteneri din opt țări europene diferite și o reprezentare a lumii universitare, a afacerilor, a cercetării aplicate și a formării profesionale.

 

Coordonatorul proiectului: CENFIM – Centre de Difusiò Tecnologica de la Fusta i del Moble de Catalunya (Barcelona – Spania)

Parteneri:

Aarhus Universitet (Aarhus – Danemarca)

Woodwize (Brussel – Belgia)

CETEM – Centro Tecnologico del Mueble y la Madeira de la Region de Murcia (Murcia – Spania)

U.E.A. – European Furniture Manufacturers Federation based in Prague (Republica Cehă)

AMIC – Associacio Agrupacio Moble Innovador de Catalunya (Barcelona – Spania)

CFPIMM – Centro de Formação Profissional das Indústrias da Madeira e Mobiliário (Lordelo – Portugalia)

FederlegnoArredo – Federazione Italiana delle industrie del legno, del sughero, del mobile, dell’illuminazione, dell’arredamento (Milano – Italia)

OIGPM – Ogolnopolska Izba Gospodarcza Producentow Mebli (Warsaw – Polonia)

Método Estudio Consultores (Vigo – Spania)

HOGENT (Gent – Belgia)

Universitatea Transilvania din Brașov (Brașov – România)

Mai multe informații: www.ditrama.eu

“Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea acestei publicații nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta”.

 

Material prezentat de: Conf.dr.ing.Lidia Gurău

Intarzia & Castor

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Site în construcție

www.intarzia.ro este sub rebranduire, această pagină fiind o versiune de prezentare, motiv pentru care dacă întâmpinați dificultăți sau întâlniți nereguli, vom aprecia sesizările și sugestiile voastre.

Vă mulțumim pentru înțelegere și cooperare!